niedziela, 12 sierpnia 2018

Gdańsk zwiedzanie z dzieckiem atrakcje przyrodnicze, techniczne i historyczne

Po wycieczce do Warszawy, o której pisałam tutaj wybraliśmy się do Trójmiasta. Była to już większa wyprawa logistyczna, bowiem wyjazd był trzydniowy z dwoma noclegami.

Starówka w Gdańsku: kamienice. zdjęcia Ewa Narankiewicz-Dzydzan
Gdańsk starówka
źródło: zdjęcie Ewa Narankiewicz-Dzydzan

Moje niespełna 11-miesięczne wówczas dziecko musiało się odnaleźć w warunkach hotelowych. Powiem szczerze: odnalazło się świetnie. Zachwycony nowym otoczeniem, uśmiechającymi się twarzami i faktem nowych atrakcji.

Logistyka wyjazdowa

Połowę naszego bagażu zajmowały pieluchy i spakowane jedzenie dla smyka. Ponownie jechaliśmy pociągiem, tym razem też w większym gronie dzieci i dorosłych.

Jeśli chodzi o rozwiązania organizacyjne, na taką wyprawę to w bagażu podręcznym na stanie  zawsze podkład do przewinięcia, chusteczki do wytarcia spraw różnych, picie dla mamy i zapasowy komplet ubranek w razie awarii. Oczywiście również apteczka, ale ją bierzemy zawsze. To by było na tyle. O standardowo towarzyszącej nam chuście w tym okresie mówić nie muszę.

W zakresie jedzenia miałam przygotowane swoje posiłki. W kuchni nikt nie robił problemów z prośby o podgrzanie. W zasadzie były one wzięte dla mojego spokoju, bo dziecko widząc inne jedzenie swoim zainteresowany w ogóle nie było.

Noclegi na wyspie Sobieszewskiej

Co do samego miejsc noclegu tak jak pisałam nie jest moim celem by polecać określone firmy. Tu też tak zrobię. Nadmienię jedynie, że mieliśmy wybrany nocleg w zasadzie na obrzeżach miasta na wyspie Sobieszewskiej. Miało to swoje duże plusy i jeden zasadniczy minus.

Zacznijmy od plusów. Pomimo, że Gdańsk jest miastem, dużym ruchliwym i gwarnym w miejscu naszego pobytu był spokój. Plaża praktycznie cała dla nas, szeroka w bardzo bliskiej odległości. Można było autentycznie odpocząć. Za oknem las, śpiew ptaków. Na miejscu wszystko co potrzeba na wakacjach od podstawowych posiłków, po desery, dobrą kawę itd. Dzieciaki miały miejsce do zabawy. Oczywiście nikt nie szedł sam na plażę, ale nawet ruch samochodowy przy samym kompleksie był znikomy. Takich warunków nie spodziewałam się jadąc do Gdańska. Z perspektywy wyjazdu z maluchem polecam.

Wada była jedna. Poruszaliśmy się komunikacją publiczną i traciliśmy dużo czasu na dojazd do centrum.

Zwiedzanie Gdańska

Jeśli chodzi o samo zwiedzanie to było ono zaplanowane pod dzieci około 11-letnie,choć nasze 10-miesięczne dziecko też było zadowolone.

W Gdańsku byłam kilka razy, jako nastolatka na obozie, na konferencji na studiach, później w ramach delegacji z pracy. Nigdy nie miałam jednak tak faktycznie czasu na zwiedzanie miasta. Przy każdym wyjeździe stałym punktem programu była starówka (zaliczona i tym razem), w zasadzie pójście nad Mołtawę i zakupy. I to wszystko.

Gdańsk: Stare Miasto Złota Brama. Zdjęcie Ewa Narankiewicz-Dzydzan
Gdańsk: Stare Miasto Złota Brama
Zdjęcie: Ewa Narankiewicz-Dzydzan
Tym razem podeszliśmy do tematu trochę historycznie, trochę przyrodniczo.

W Gdańsku jest ciekawe Muzeum Narodowe. Tak wiem muzeum i już słyszę głosy znajomych: "nie, tylko nie to - przecież to za karę". Jednak mimo wszystko polecam. Dlaczego? Większość osób, która zwiedzała Gdańsk  ma zdjęcie z Żurawiem jednak nigdy nie była w środku. Z zewnątrz nie widać perspektywy, ani wielkości największego dźwigu portowego średniowiecznej Europy

Widok z wnętrza Żurawia na Mołtawę i Wyspę Spichrzów
Widok na Mołtawę i Wyspę Spichrzów

Mechanizm Żurawia
Zdjęcie: ze zbiorów własnych

Do wspomnianego Muzeum należy również statek "Sołdek". Zwiedza się tu: maszynownię, kajuty, wszystko na 5 poziomach. Daje to wyobrażenie o pracy na statku. Do obejrzenia są też dość ciekawe filmy pokazujące, np wodowanie. Wszystko trwa około godziny i jest to dosłownie "przechodzona" godzina.

Stanowisko przycumowania statku "Soldek", Gdańsk
Stanowisko przycumowania statku "Soldek"
Zdjęcie: Ewa Narankiewicz-Dzydzan
W ramach zwiedzania, mieliśmy przykłady rozwiązań technicznych z bardzo różnego zakresu. Dla amatorów sztuki, dziejów czy różnych łodzi z całego świata znajdą się kolejne ciekawe wystawy stałe i tematyczne. Zakres zwiedzania możemy tu dopasować do własnych zainteresowań. Na pewno każdy znajdzie coś dla siebie. Listę obiektów do odwiedzanie wraz z informacjami organizacyjnymi oraz tematyką wystaw stałych i czasowych znajdziecie na stronie Narodowego Muzeum Morskiego w Gdańsku.

Jeśli nie interesuje naszych dzieci technika, historia czy sztuka, a są pasjonatami biologii można odwiedzić Akwarium Gdyńskie. Placówka ta ma dość ciekawie zrobione ekspozycje tematyczne: rafa koralowa, Amazonia, wizualizacja jak olbrzymie są ssaki morskie. Zwierzęta są ciekawe bowiem spotkamy tu błazenka żyjącego w rafach koralowych, pielęgnice (ryby opiekujące się swoim potomstwem), ośmiornice czy prześliczne krewetki arlekiny czy meduzy. Wspólnym mianownikiem jest woda. Jest to też ciekawa lekcja biologii - wprawdzie zwierząt nie możemy dotknął, ale zobaczenie ich daje dużo więcej niż przeglądanie internetu czy podręczników. Poniżej zdjęcie podskoczka - ryby (tak jest to ryba) bardziej podobnej do płaza. Gatunek ten żyje w płytkiej wodzie, którą opuszcza wychodząc na ląd. Puszczając wodze fantazji możemy sobie wyobrazić jak to się stało, że zwierzęta pojawiły się na lądach.

Ryba podskoczek
Podskoczek
Zdjęcie: Ewa Narankiewicz-Dzydzan

Co mogę polecić to zwierzanie na spokojnie - nie dużą grupą, gdzie poszczególne osoby się prześcigają kto szybciej lub ponaglają bo też chcą zobaczyć.